Tegenwoordig zitten we te veel. En zitten wordt nu ook wel eens het nieuwe roken genoemd. En geeft hiermee duidelijk een signaal af; kom in beweging!

Ook ik ken het fenomeen van 8 uur zittend werk doen en de gevolgen daarvan voelen in mijn lijf. Fysiotherapie is dan een oplossing om (tijdelijk) weer ontspanning te voelen. Daarmee werk je prima aan de gevolgen van het te veel zitten maar vraagt het ook zeker om bewustwording van de oorzaak. En dat is toch vaak dat we te weinig bewegen. Heel zonde, want bewegen is een kleine moeite. Vooral wandelen heeft heel veel voordelen en het kost niks. Wandelen kun je overal doen op elk moment van de dag.

Even een aantal feiten over wandelen voor je op een rij:

  • 1 uur per dag wandelen verlaagt je risico op obesitas

  • 75 minuten per week stevig wandelen kan je levensduur met bijna 2 jaar verlengen

  • 3500 stappen per dag kunnen het risico op diabetes verlagen met 29%

  • 30 minuten per dag wandelen kunnen symptomen van depressiviteit tot 36% verlagen

  • 3x per week 40 minuten wandelen beschermt het hersengedeelte dat in verband wordt gebracht met planning en geheugen

  • de meeste dagen van de week 30-60 minuten wandelen, verlaagd het risico van hartaandoeningen drastisch

Dus wat houdt je tegen?

De volgende tips kunnen je daarbij op weg helpen:

  • Zoek een loopmaatje, samen is wandelen gezelliger en beter vol te houden

  • Zorg dat je het wandelen langzaam opbouwt, dit om blessures te voorkomen

  • Voer het tempo af en toe wat om op de longen en bloedvaten te stimuleren

  • Zoek in de buurt voor natuur, dit geeft nog meer ontspanning

  • Zorg voor goede sokken en schoenen, dit voorkomt blaren

  • Drink voor het wandelen een glas water, zo kan je lichaam beter ontgiften

  • Wandel in de lunchpauze, al dan niet vergezeld van je collega’s

  • Koop een stappenteller om zo doelen te stellen en te behalen

  • Wandel in de avond, na je werk of na het avondeten. Je wil niet weten hoeveel voldoening je dat gaat opleveren!

Ik wens jullie heel veel wandelplezier!

Tip: ben je op zoek naar een leuke wandelroute in de Achterhoek? Kijk dan ook eens op www.mooi-achterhoek.nl.

#topaascoaching #topaaslifecoach #topaaswandelcoach #topaasmindfulwandelcoach