Binnen mijn cursussen, workshops en coaching neemt de ademhaling een belangrijke plaats in. Dit aspect komt bij iedere sessie weer in beeld en vraag ik naar je ervaringen in de afgelopen periode. We oefenen, je krijgt aanvullingen van mij waardoor je bewust wordt van het nut van een goede ademhaling.

Maar wat is dan een goede ademhaling?

Een goede ademhaling is een in- en uitademing door je neus. Door zo je ademhaling te doen is er een balans tussen je inademing, uitwisseling van (afval)stoffen in je longen en vervolgens de uitademing.

Je bent geboren met een neusademhaling en het is ook het orgaan dat daar voor gemaakt is.

Het zuivert je adem bij de inademing door de lucht langs de trilharen en slijmvliezen te laten gaan, voordat het in je longen terecht komt. Tijdens het inademen wordt de lucht ook nog eens verwarmd en iets vochtig gemaakt, iets waar je longen erg blij mee zijn. Adem maar eens in op een droge vrieskoude dag via je mond, zeker weten dat je een hoestprikkel gaat ervaren!

Naast de neusademhaling is het ook goed om je bewust te worden van waar je je ademhaling laat aankomen in je lichaam. Zit je ademhaling wat hoger in je borstkas, of zit je lager richting je (onder) buik? Je kunt dit goed bij jezelf voelen door ene hand op je borstkas te leggen en de ander op je buik ter hoogte van je navel. Haal een paar keer adem, zonder dat je iets verandert, en voel waar je de bolling onder je hand voelt.

Een hoge ademhaling (borstkas) kost je meer energie, en zal je hartslag verhogen. En het verhogen van je hartslag laat vaak een gejaagd en onprettig gevoel ontstaan met dan ook weer gevolgen voor bijvoorbeeld je denken en ervaren van stress.

Een buikademhaling komt dieper in je buik terecht en vraagt minder energie omdat je daar minder spieren voor aan hoeft te spannen. Je hoeft ook minder vaak adem te halen omdat je ademteug dieper en voller zal zijn dan die van een borstademhaling.  De hartslag zal dalen, je gejaagdheid neemt af of verdwijnt zelfs. Het hoofd klaart op, het malen van gedachten kun je zo laten stoppen.

Kun je je voorstellen dat je daar jouw eigen sleutel kunt vinden voor het ervaren van minder stress, meer rust, minder malen en beter kunnen nadenken?

Wil je dit zelf komen ervaren  onder mijn begeleiding? Op zaterdag 29 september a.s. is er weer een workshop waar je van harte welkom bent!

Kijk voor nog meer activiteiten bij mijn agenda op deze website.

#topaascoaching #topaaslifecoach #topaaswandelcoach #topaasmindfulwandelcoach