Balans in je lijf en leven
Hoe meer “hoofd” we worden, hoe minder we in contact staan met ons lichaam.
Belangrijke behoeften als rust en ontspanning worden een onder geschoven kindje en nog beroerder; het stellen van de nodige grenzen komt steeds minder goed in beeld voor je.
 
Ja dat hoofd van ons, soms zouden we het willen afzetten en even er niet mee van doen hebben.
Afschroeven en op je nachtkastje er mee of even er het raam mee uit.
 Echter in de huidige maatschappij kunnen we haast niet meer zonder dat hoofd en wordt er bijna voortdurend een vraag op gedaan. Het is schier onmogelijk om even zonder gedachten te zijn en je kunt het gevoel hebben van altijd “Aan” staan.
 
Gevoelens van onrust, gehaastheid. Merken dat je hartslag hoger is en voelen dat er spanning zit op armen en benen. Zweten of het gevoel hebben steeds een volle blaas te hebben. Allemaal indicatoren dat je stress ervaart.
 
In mijn praktijk en de mensen die ik daarbuiten spreek, is balans in je lijf en leven geregeld onderwerp van gesprek.
En dan vooral hoe je dit kunt veranderen.
Het antwoord is dan meestal vrij simpel en ligt in iets dat je allang zelf in je hebt. Namelijk je ademhaling. Het bewust worden van deze en hoe die wel of niet voor je werkt in stress verlagen dan wel verhogen.
 
Over het doen van een efficiënte ademhaling kan ik je veel vertellen en breng daarmee inzicht en helderheid voor b.v. de coachees.
 Voor nu deel ik graag een ademhalingsoefening. Deze kun je bijna overal en altijd inzetten zodra je spanning of onrust voelt in je lijf.
 

Een praktische oefening

Begin en adem in en uit via de neus op de volgende manier;
 
– 4 seconden inademen
– 4 seconden je adem vasthouden
– 4 seconden uitademen
– 4 seconden vasthouden
 
Dit herhaal je voor een ronde of 3-4, waarna je zal voelen in je lijf dat je een stuk rustiger bent.
 
Een fijne en concrete oefeningen waarmee je heel eenvoudig zelf aan de slag kunt met het zorgen voor de ontspanning en rust die je soms zo hard nodig hebt.
Ik wens je veel rust en ontspanning toe met het doen van deze oefening.
 

Nieuwsgierig naar meer?

Ben je nieuwsgierig naar meer? Wil je ervaren en nog meer ontdekken over gezond ademen?
Vul dan het contactformulier in, dan neem ik telefonisch contact met je op!
 
Want tenslotte zijn wandelen en buiten zijn ook hele goede manieren om rust te vinden en los te komen van je problemen of zorgen.
Meer weten over coaching in en met de natuur? Lees dan hier meer meer over wandelcoaching binnen mijn praktijk.
 
Hoofd en hart in balans, iets waar ik heel blij van word 🥰